Nytt fra styret  Onsdag 16 mars

Opplevelsestur Santa Brigida, referat

En kjempefin tur, men Mette har mistet forbindelsen med «sjefen», for været sto oss ikke bi denne gangen…..

Etter opphenting i bussen dro vi til Telde og snudde mot dalstråka og fjellene. Etter litt byvandring i Vega de San Mateo stoppet vi for flott og stor lunsj på Casa Martell, en historisk restaurant. Hotellet vårt i Santa Brigida hette Hotel Escuela Santa Brigida, escuela navnet innebærer at det er et opplæringshotell. Og her fikk Mette bruk for gamle kunster – hun tok i et tak selv når betjeningen under opplæring ikke viste helt profesjonell standard!

Dagen etter dro vi opp på Pico de Bandama der det skulle være fantastisk utsikt til Bandama krateret. Skulle være ja, men med regn og skodde ble det ikke mye utsikt. Så vi dro videre til La Atalaya, et senter for tradisjonell keramikk. Vi fikk se film om hvordan det hadde vært før og også demonstrert hvordan leiren ble laget fra knust vulkansk masse og så selve steingodset uten dreieskive. Etterpå ble det byrundtur i Santa Brigida og ikke minst var det kunstkjøring av Felix på smale fjellveier med tuting i nesten hver sving før vi fikk lunsj på et flott utsiktssted.

Til middagen på hotellet og etterpå i baren, hadde vi besøk av visekonsul Lis-Ann Sylling. Det var kjekt, og mange fikk seg en prat med henne.

Siste dagen var været blitt bedre så det ble en ny tur opp på Pico de Bandama, og denne gangen fikk vi heldigvis virkelig nyte utsikten. Deretter dro vi til Bodega San Juan, en liten familiedrevet vingård og museum. Stedet heter Finca El Mocanal – bodega San Juan og ligger bare 15 minutter fra Las Palmas på veien til Santa Brigida. Også vinen heter Mocanal, og den fikk vi teste sammen med god ost. Vår vert ga uttrykk for at hun aldri hadde opplevd maken til lydhørhet fra gjester før, når Mette ga beskjed om stille, så ble det helt tyst og vi lyttet. Personlig har jeg gitt Mette et nytt kjælenavn; sersjanten!

Så begynte vi på hjemturen, men vi hadde jo ikke spist lunsj. Den fikk vi på restauranten El Guachinche i byen Agüimes, ca ti min kjøring opp fra Vecindario. Tror ikke jeg har spist så godt grillet svinekjøtt før. Det kom fra cerdo negro, dvs den svarte grisen. Noen av oss spurte om «doggy bag» for restene – og det fikk vi. Min hund er i Norge, så det var meg selv som spiste rester lørdagskvelden! Restauranten kan absolutt anbefales, kun lunsj og stengt mandag og tirsdag. Kanskje det er lurt med bordbestilling. Og hjem kom vi til mer sol og varme etter enda en begivenhetsrik tur.