Tidlig mandag morgen 11. november, ble vi hentet med buss for å reise til Granada. Mette hadde med matpakker til oss alle( 32 stk.). Flyet gikk kl.07.00, og fremme kl.10.25, spansk tid. På flyplassen i Granada ble vi møtt av Sergio, som var med oss hele tiden. I Granada sto et «lilleputt-tog» og ventet, og det kjørte oss rundt i Granada på kryss og tvers. Siden det var brostein som underlag og manglende støtdempere, var vi alle lett rystet etter den turen ! Etterpå var det innsjekking på Hotel Macia Condor, som lå i sentrum. Gammelt erverdig hotell, med hyggelig betjening og god mat. Her ble lunsjen inntatt. Fikk pakket ut, og hatt en liten siesta, før vi ble hentet med to minibusser, og kjørt til Sacromonte, hvor vi ble servert middag med tilbehør på : Venta El Gallo Cueva Flamenco Restaurante! Etterpå var det et forrykende flamencoshow ! Deretter ble vi kjørt tilbake til hotellet, for å få en god natts søvn . Det ble en lang dag, men også koselig og innholdsrik. Det var godt å få lagt seg etter å ha vært oppe siden klokka 03.00 !
Tirsdag 12. november.
I dag startet utflukten til turens høydepunkt : ALHAMBRA
Alhambra er et middelalderkompleks med palasser utskåret maurisk, gårdsplasser med søyleganger og fontener.Alhambra ble bygget på midten av 1300 tallet av de maurisk herskerne i emiratet Granada. Festningen står i dag på UNESCOS verdensarvliste.
Gruppen ble delt i to, dermed to guider. Nicholas som var svensk, og Mercedes Reyes som var spansk, men snakket godt norsk. De var begge veldig kunnskapsrike og flinke formidlere. Alhambra kan ikke forklares, men må oppleves ! Etter en nydelig lunsj, gikk turen til Albacin, som er en bydel i Granada. Her fikk vi guiding av Mercedes Reyes,som viste oss rundt i trange gater, smug og åpne plasser. Mange av husveggene var dekorert av blomsterpotter med keramiske blomster. Vakkert ! Det var også en muslimsk bydel der, med utsikt til Alhambra. Så var det buss hjem til hotellet hvor det ble tid til en siesta før middag. Masse inntrykk og opplevelser som måtte fordøyes !

Onsdag 13. november.
I dag var det utflukt til Almazara i Jaen . Kjørte gjennom mange småbyer og olivenlunder, før vi kom frem til en stor olivenoljefabrikk, Picualia. Der fikk vi omvisning av Natalia. Det var et cooperativ av 200 bønder. Vi fulgte prosessen fra olivenene ble lesset av, og til ferdig produkt. Fikk også smaksprøver. Spennende ! Avsluttet med nydelig lunsj på fabrikkens restaurante med Tapas først og til slutt en lokal risottorett med kylling. Hjem for en siesta og pakking, før avskjedsmiddag på hotellet. Etter middag møttes vi i baren hvor kaffe/avec ble inntatt og hyggelig samvær. Noen vitser ble det også.

Torsdag 14. november.
Etter frokost ble bagasjen og vi stuet inn i bussen. Turen i dag gikk opp i fjellene i nasjonalparken Las Alpujarras. Her var det helsesenter og helsebringende vann til både innvortes og utvortes bruk, Lanjaron. Vi fikk utdelt et beger for å smake på vannet ,og det var store smaksforskjeller. Var innom flere landsbyer, og var akkurat kommet inn på en restaurant for å spise lunsj, da regnet plasket ned ! Opphold når vi gikk tilbake til bussen ! På veien tilbake til flyplassen , stoppet vi og hadde en kaffepause. Mette fikk skryt av eieren for vår rolige oppførsel,så de hadde nok dårlig erfaring med grupper ! Hyggelig ! Flyet gikk kl. 21 , og etter 2 1/2 time landet vi på flyplassen på Gran Canaria. Bussen sto og ventet på oss, og vi ble trygt kjørt hjem til sydsiden av øya, og sluppet av der vi kom på.

TAKK FOR EN FANTASTISK OG OPPLEVELSESRIK TUR,
KJÆRE METTE !
Hilsen alle solskinnsbarna dine som var med på turen !