Inntrykk fra opplevelsestur til La Palma

Tidlig, tidlig ble vi hentet av bussen for å nå første morgenflyet til La Palma, den frodige kanariøyen.

Vel fremme på La Palma begynte vi på en lang busstur på en vei som snodde seg oppover i fjellet helt opp til de astronomiske observatoriene på Roque de los Muchachos 2428 meter over havet, høyeste punktet på øyen og nest høyeste punktet på kanariøyene etter Teide. Observatoriene ligger på kanten av den store Caldera de Taburiente, dvs en kollapset vulkan. Calderaen dekker store deler av den nordlige delen av øyen og vi fikk en fantastisk utsikt, selv med en lett calima.

Observatoriene er plassert der fordi forholdene for å studere stjernehimmelen og kosmos er er blant de beste i verden. Spania, Storbritannia, Nederland, Sverige, Italia og også de nordiske landene har sine observatorier. De nordiske landene har også sammen sitt eget observatorium, Nordic Optical Telescope der Norge er med. Vi ble tatt imot av astrofysiker Anlaug Amanda Djupvik som har jobbet der i mange år. Etter en grundig innføring av hvordan de jobber og hvordan stjernekikkerten fungerer så klatret vi opp i selve teleskop-rommet, hun senket den og så satte hun i gang rotasjon av selve observatoriehuset, en 360graders rundgang. Vi fulgte med med store øyne, spennende!

For de interesserte, her er en lenke til Nordic Optimal Telescope (NOT): www.not.iac.es

Tilbake i bussen begynte vi på nedstigningen til Puntagorda på nordvestsiden på en utrolig svingete og bratt vei til en sein lunsj. Vi kjørte deretter sørover på vestkysten og stoppet ved Mirador El Time og fikk et fantastisk utsyn over landskapet og vulkanområdet der vulkanutbruddet skjedde i 2021. Utsiktspunktet ligger på kanten av Baranco de Angustia, eller Lidelsens dal som Mette oversatt til. Hvorfor: fordi det var bratt og dypt og vanskelig å traversere.

På det første bildet kan man se vulkanen oppe til høyre og på det neste ser man den mørke lavastrømmen.

Etter å ha krysset øyen kom vi til vårt Parador hotell. Paradorer er flotte statshoteller og dette lå i en nydelig hage og hadde også et flott atrium med planter og trær. Så ble det sen og god middag.

Neste dag kjørte bussen over øyen igjen og første stopp var på opplevelsessenter i Caldera de Tamburiente. Der vistes historien om vulkanismen på øyen. Og så kjørte vi inn i lavaområdet. To nye veier er bygget tvers over lavaen, forbudt å stanse fordi lavaen noen steder er varm og den er ikke stabil. Så bildene måtte tas gjennom bussvinduet. Vi kunne se både hele og halve hus som stakk opp her og der. En tragedie for samfunnet som levde her – ikke alle har fått nye hus. Selve vulkanen ligger oppe i fjellsiden, ikke på toppen, og det ser ut som det siver ut røyk, men det er giftige gasser. Vi kunne se at det jobbes mye med opprydding, men lavaområdet vil være ubrukelig i lang, lang tid.

På bildet under ser vi vulkanen gjennom bussvinduet og gassen som ennå stiger opp!

Deretter stoppet vi i El Paso og silkemuseet. Her produserer de silke etter tradisjonelle metoder etter å ha avlet frem silkeormene. En gang var det den viktigste industrien på La Palma, nå er dette eneste stedet der det skjer produksjon.

Så krysset vi over til østsiden igjen og der besøkte vi en liten sigarfabrikk. Familien hadde lært virksomheten på Cuba og de dyrker sine egne tobakksplanter. Spennende det også, og mange sikret seg juleforsyning av sigarer. De serverte oss også vin og spiselige smaksprøver, men ingen sigarer!

Neste stopp var hovedstaden Santa Cruz de La Palma. Mette tok oss med for å se de flotte balkongene som vendte mot sjøen. Det var veldig varmt så etterpå var det bare å sette seg ned og få seg noe mat og drikke i skyggen. Tilbake på hotellet var det noen smarte med medbrakt badetøy som fikk kjølt seg ned i bassenget.

Om kvelden var det deilig middag og koselig samvær etterpå.

Siste dagen dro vi nordover på østsiden av øyen, og snirklet oss inn i en trang dal, Bosque de Los Tiles, der det var knapt med plass for biler og solen ikke rakk ned. Vi besøkte et nytt opplevelsessenter. Dette er også et yndet utgangspunkt for turvandrere så der var mange med fjellstøvler og ryggsekk.

Neste stopp var rumfabrikken, Rom Aldea. Som navnet sier så kom de opprinnelig fra Gran Canaria der forfaren startet opp etter å ha lært produksjonsmetodene på andre siden av Atlanterhavet. De flyttet til La Palma da sukkerroedyrking ikke ble prioritert på GC. På La Palma dyrkes roene hovedsakelig i nord, men også innimellom bananplantene. Vi fikk en god omvisning  – og så var det smaking – alt fra den fineste XO varianten til rumlikører. Det ble noen flasker i flybagasjen etter dette besøket.

Lunsj fikk vi også i byen Barlovento før vi dro sørover igjen med stopp på utsiktssteder og endte opp på flyplassen til siste fly hjem.

En super tur til en spennende øy med mange inntrykk, og med Mette som eminent reiseleder og sjefssersjant.