LA GOMERA

Her er reiseskildringen Fra Turen til La Gomera. Det ligger mange flere bilder på bildegalleriet.

LA GOMERA TUREN – EN REISE MED FORANDRINGER OG POSITIVE OVERRASKELSER

Turen startet i begynnende soloppgang tirsdag den 20. og ble avsluttet når solen hadde gjemt seg under horisonten torsdag den 22. mars. Med reiseleder var vi 16 «halvvåkne» som ble kjørt til flyavgang litt over kl 09. Vi mellomlandet på Tenerife Norte, men der ble det stopp for på La Gomera var det for sterk «landingsvind» slik at det ble busstransport til Los Cristianos hvor Fred Olsen tok oss med på ca. en times båttur – i forholdsvis grov sjø – til San Sebastian på La Gomera. Etter en kort lunch tok bussen oss opp til ærverdige hotell Parador som lå som et gammelt slott høyt over byen. På kveldskvisten koste vi oss med god mat og drikke – men det ble tidlig kveld da de fleste var slitne etter en lang dag med uforut-sette endringer.

På onsdagsmorgen våknet vi til fint vær men med ganske sterk vind. Det beit ikke på vårt gode humør, hotellveggene var tette og bussen som tok oss med på tur var av god standard! Mellom kl 0930 og 1700, fikk vi oppleve en særdeles vakker og grønn øy med høye fjell og dype daler. Vi tok oss god tid med flere stopp, bl.a. på et «bondemuseum», blomsterpark og gjennom skikkelig regn-/urskog. Vi inntok lunch – med plystredemonstrasjon – på den helt nye og spektakulære «Fred Olsen terrassen» (Mirador de Agulo) høyt over byen med samme navn. Et fantastisk skue som anbefales alle La Gomera besøkende.

Etter en hvil på hotellrommet, var de fleste i god form for et overdådig middagsmåltid med påfølgende «vitsestund» i salongen. Det skal ikke mange drammer til før selv «stilleste gutt i klassen» ler seg krokete.

Torsdagsmorgen tok vi farvel med Parador og etter en times byvandring fortsatte vi med bussen på «synfaring» av øya med stopp på noen fantastiske utsiktspunkter og en lang stopp med byvandring og lunch i Playa de Santiago hvor Fred Olsen har sin store eiendom. Bussen «landet» i San Sebastian LG i god tid før Fred Olsen tok oss over til Los Christianos der bussen ventet for å kjøre oss til flyplassen på Tenerife Norte. Vi kom mer enn helskinnet tilbake til bestemmelsesstedene – selv om det ble tre timer senere enn opprinnelig plan!

Værgudene «pøste» under hele reisen på med kraftig vind slik at Mette måtte stå i tett kontakt med reisebyrået for å få på plass nødvendige endringer i planlagt reiseopplegg. Fra fly til buss til båt o.s.v. Hennes organisatoriske evner ble til fulle demonstrert – og helt sikkert beundret.

En stor takk til vår fantastiske reiseleder Mette som tok oss med på en begivenhetsrik tur som ikke gikk helt som opprinnelig planlagt – men som ga mange fine minner til en gjeng med godt humør!! Planlagt La Gomera – tur til høsten, vil så absolutt anbefales.